Merk: Kromhout
Soort: Gloeikop R.O. motor
Bouwjaar: 1913
Gebouwd in: Nederland, Amsterdam
Paardenkracht: 18
Omwentelingen: +/- 300
Cilinder(s): 1
Type: RO1
Motornummer: 970
Gewicht in kg: 1000
Diameter vliegwielen: 650 mm
De RO-motor zat in beurtschip ‘De Hoop’ van Minne Zijlstra (Minne Turf). Het schip had een beurtdienst op Leeuwarden.
Merk: Kromhout
Soort: Gloeiknop-, middeldruk motor
Bouwjaar: 1931
Gebouwd in: Nederland, Amsterdam
Paardenkracht: 44 (epk)
Type: 2M1
Deze motor is geleverd aan de werf S. Seimonsbergen op Wittenburg in amsterdam op een steenworp afstand van de Kromhout fabriek op 10 november 1931. De werf S. Seimonsbergen bouwde in 1931 een motordekschuit (motordekaak) voor de Koninlike P. Sluis fabriek in Weesper-karspel. Het schip kreeg de naam Weesperkarspel 1. Een kleine veertig jaar later heeft deze motor vanuit de Weesperkarspel 1 en plaatsje gekregen in ons museum.
Verticale tweetakt gloeikopmotoren zijn vaak voorzien van aangebouwde keerkoppeling. Productie 1913-1939. Naar men zegt tot ca. 1923 gebouwd met een platte gloeikop en daarna met de bekendere bolle helm. Deze bolle kop had een beter rendement waardoor het vermogen met ca. 6-10% steeg. Soms zijn oudere motoren van de ‘nieuwe’ gloeikop voorzien. De vermogensopgaves op de motor kunnen daardoor onjuist zijn.