Merk: Thomassen
Soort: Zuiggas
Bouwjaar: 1908
Gebouwd in: Nederland, Arnhem
Paardenkracht: 10
Omwentelingen: +/- 200
Cilinder(s): Eén, liggend, open carter
Type: E
Motornummer: 181
Gewicht in kg: 3000
Diameter vliegwielen: 1410 mm (2x), 6 gebogen spaken
De hier opgestelde gasmotor van het type E verliet in 1908 de fabriek maar was gebouwd volgens het ontwerp uit 1897 en levert 10 pk. Men kon kiezen tussen een motor bestemd voor “gewoon” bedrijf en een motor bestemd voor het opwekken van elektriciteit.
Deze motor was bestemd voor gewoon bedrijf, dit blijkt uit de brandstofregeling die toegepast is, namelijk de ”raak mis” regeling op de gasklep. Dit houdt in dat als de klep bediend wordt de motor de maximale hoeveelheid brandstof krijgt toegediend dit gebeurt als het toerental te laag is. Is het toerental te hoog dan wordt de klep niet bediend en krijgt de motor dus ook geen brandstof.
De regulateur regelt wanneer de klep wordt bediend. Een nadeel van deze regeling is de grote schommeling in het toerental waardoor deze motor niet geschikt is voor aandrijving van een generator.
De ontsteking geschiedt door een “geefvonk” gloeibuis. Dit houdt in dat de gloeibuis de constant op temperatuur wordt gehouden door een permanente gasvlam, in verbinding staat met de verbrandingsruimte door een leiding of boring waarin zich een klep bevindt. Op het moment van ontsteking wordt de klep geopend en staat het gecomprimeerde mengsel in verbinding met de gloeibuis waardoor het mengsel ontstoken wordt.
De brandstof van deze motor was lichtgas wat door de plaatselijke gasfabriek geleverd werd. Daar dit gas onder druk aangeleverd werd was een soort reducer nodig om de druk terug te brengen naar atmosferische druk om een goede werking van de motor te garanderen. De drukreduceer zit links voor aan de motor gemonteerd. Een gaszak (accumulator) was gemonteerd in de zuigleiding om te voorkomen dat er een te grote drukdaling in de leiding ontstond bij elke zuigslag van de motor. Dit voorkwam dansende vlammen in de verlichting van de huizen die dicht bij de fabriek stonden.