Merk: Werkspoor
Soort: Diesel met luchtdrukverstuiving
Bouwjaar: 1911
Gebouwd in: Nederland, Amsterdam
Paardenkracht: 60
Omwentelingen: +/- 180
Cilinder(s): Eén, staand, open carter
Type:
Motornummer: 178
Gewicht in kg: 12.000
Diameter vliegwielen: 2800 mm, 6 rechte spaken, deelbaar
In de Zuid Spaarndammer polder werd de polder vanaf 1874 bemalen door een stoomgemaal. Het oude stoomgemaal werd voor 1921 vervangen door die dieselgemaal van 60 PK. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en er geen gasolie meer beschikbaar was, schakelde men over op elektrische aandrijving.
Omdat de motor en pomp één geheel vormen, werd een polie op de krukas gemonteerd. Veel kleinere onderdelen werden opgeslagen in de kelder van het hoofdgemaal, dat zo’n twintig kilometer verderop lag.
Toen we de motor in 1984 moesten ophalen, mochten we niets van het gebouwtje afbreken of beschadigen. Dat betekende dat alles door een deurtje van ongeveer twee bij één meter moest. Alles werd dus gedemonteerd en met sleden en glijplaten met lieren naar buiten getrokken, zonder ook maar een schrammetje achter te laten.
Bijzonder is de plaats en aandrijving van de tweetraps compressor: verticaal tegen de cilinder en via een hefboom aangedreven uit het hart van de zuiger. Het startsysteem werkte op een luchtdruk van +/- 60 atmosfeer en vereiste 50 atmosfeer voor de luchtdrukverstuiving.